Kurs SRC Poznań

Przyjdź na kurs radiooperatora SRC RYA w Poznaniu.Jachtowe radio VHF jest podstawowym urządzeniem pozwalającym na kontakt z innymi jednostkami, portem czy służbami ratowniczymi w przypadku sytuacji zagrożenia życia. Jeśli planujecie zainstalować ją na jachcie, musicie spełnić kilka warunków. Jak uzyskać pozwolenie radiowe w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej UKE? Radio, które chcecie zainstalować, musi posiadać symbol CE stwierdzający, że zostało dopuszczone do użytku na terenie Unii Europejskiej. Sprzęt sprowadzany np. z USA może nie posiadać wszystkich kanałów lub wprowadzać zakłócenia w innym sprzęcie.

Zdobądź uprawnienia radiooperatora SRC RYA w szkole żeglarstwa KLIPER

Polecamy kursy radiooperatora SRC Poznań organizowane przez Luna-jachting, współpracującą z RYA Training Centre KLIPER. Gdzie w Poznaniu można zrobić kurs radiooperatora SRC RYA ? Kursy SRC RYA nadające uprawnienia do obsługi radiotelefonu morskiego prowadzi Szkoła żeglarstwa „KLIPER”. Uprawnienia radiooperatora VHF z DSC możesz uzyskać po autoryzowanym kursie w szkole RYA i zdaniu egzaminu bezpośrednio po kursie. W Poznaniu kursy SRC są prowadzone w siedzibie Wielkopolskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego przy ulicy Wodnej 8/9 w Poznaniu, blisko Starego Rynku. Jaka jest cena kursu radiooperatora SRC RYA? Kurs radiooperatora SRC RYA, dający uprawnienia na popularną UKFkę, czyli radiotelefon morski VHF z DSC kosztuje 450 zł i cena zawiera obowiązkowy podręcznik radiooperatora RYA napisany przez Melanie Bartlett. Ile kosztuje egzamin na radiooperatora SRC RYA? Koszt egzaminu radiooperatora SRC RYA to 70 funtów brytyjskich, czyli zależnie od kursu GBP to ok. 350-400 zł. Do czego uprawnia licencja radiooperatora SRC? Certyfikat radiooperatora SRC uprawnia do obsługi radiotelefonów morskich, działających na falach ultrakrótkich UKF (po angielsku VHF) na jednostkach o wyporności do 300 ton. Czy kursy SRC w Poznaniu kończą się egzaminem SRC RYA? Tak. Kurs SRC RYA prowadzony przez RYA Training Centre kończy się egzaminem RYA bezpośrednio po szkoleniu radiooperatora w Poznaniu. W jaki sposób mogę zarejestrować UKFkę – radiotelefon morski? Kolejną rzeczą, którą musicie zrobić po zakupie radia, to uzyskać licencję radiową, czyli Ship Radio License. W Wielkiej Brytanii wydaje je Ofcom. Możecie wysłać aplikację pocztą (koszt 20£) lub darmowo przez stronę internetową. W Polsce zajmuje się tym Urząd Komunikacji Elektronicznej (koszt 82zł). Licencja jest ważna dożywotnio, ale trzeba ją odnawiać co 10 lat lub w przypadku zmiany sprzętu. Ship Radio License obejmuje wszystkie urządzenia wysyłające fale radiowe:

  • radia stacjonarne (VHF, MF, HF)
  • ręczne radia VHF
  • EPIRB
  • SART
  • radar
  • AIS

Razem z wydaniem licencji zostaje przyznany unikalny znak wywoławczy, czyli Call-sign, np. SPS 2189. Pozostaje on z jednostką nawet przy zmianie właściciela. Jeśli nasze radio wyposażone jest w DSC, to otrzymamy również 9-cio cyfrowy numer MMSI (Maritime Mobile Service Identity). Pierwsze trzy cyfry odpowiadają krajowi, w którym urządzenie jest zarejestrowane, np. 232, 233, 234, 235 to numery brytyjskie, 261 to Polska. Numery zaczynające się od jednego zera, np. 023299999 to grupowe MMSI, dwa zera na początku to stacja brzegowa, np. 002325555. Jeśli macie ochotę posiadać ręczny radiotelefon VHF, po zakupie również powinniście go zarejestrować. Różnica polega na tym iż licencja (Ship Portable License) wydawana jest na osobę a nie na jacht. Można dzięki temu korzystać z 'ręczniaka’ na różnych jednostkach. Do obsługi radia potrzebujecie jeszcze licencji operatora – Short Range Certyficate. Jeśli nie posiadacie licencji operatora, wolno wam używać radiotelefonu tylko pod bezpośrednim nadzorem uprawnionych osób. Więcej szczegółów poznasz na kursie radiooperatora SRC RYA w Poznaniu.

TROCHĘ WIEDZY I TEORII DLA ZAINTERESOWANYCH KURSEM SRC RYA W POZNANIU – RADIOOPERATORA VHF Z DSC

KANAŁY I ICH PRZEZNACZENIE Na potrzeby statków wyposażonych w radia VHF przeznaczono pasmo o częstotliwości od 156.000 MHz do 174.000 MHZ. Przestrzeń ta została podzielona na 59 kanałów z przerwą 25kHz. Większość kanałów jest międzynarodowa, ale poszczególne kraje mają możliwość przydzielania kanałów prywatnych, np. kanał M1 i M2 w UK. Kanały dzielą się na simplexowe i duplexowe. W przypadku simplexu nadawanie możliwe jest tylko w jedną stronę na raz. Możemy odbierać i nadawać, ale nie w tym samym momencie. Radia tego typu znajdują się na jachtach i innych małych jednostkach. Transmisja duplexowa możliwa jest w dwie strony jednocześnie. Wymaga ona dwóch częstotliwości i zwykle też dwóch anten lub specjalnego filtra. Nie jest możliwa komunikacja dwóch jednostek rekreacyjnych wyposażonych w standardowe radio VHF na kanale duplexowym!  SPIS KANAŁÓW VHF

KANAŁRODZAJPRZEZNACZENIE KANAŁU
01-05duplex
06simplexstatek – statek, akcje SAR
07duplex
08simplexstatek – statek
09simplexstatek – statek
10simplexportowy w Polsce, statek – statek
11simplex
12simplexportowy w Polsce
13simplex mostek – mostek
14simplexportowy w Polsce
15simplexłączność pokładowa – 1W
16simplex wywołanie i łączność w niebezpieczeństwie
17simplexłączność pokładowa – 1W
18-28duplex
60-66duplex
67simplexstatek – statek
68simplex
69simplexstatek – statek
70Tylko wywołania cyfrowe DSC
71simplex
72simplexstatek – statek
73simplexstatek – statek
74simplex
75-76simplexKanały ochronne dla kanału 16 – nie używamy!
77simplex statek – statek
78-86duplex 
87-88simplex

Szare tło –    kanały dupleksowe oraz zabronione do komunikacji głosowej Zielone tło – kanały statek – statek zalecane przez RYA NAVTEX Jako część systemu GMDSS dostarcza statkom ważne informacje, takie jak prognoza pogody, ostrzeżenia nawigacyjne czy sztormowe. Navtex korzysta z rozmieszczonych na lądzie anten nadających radiowo wiadomości w określonych odstępach czasu. W przypadku prostych odbiorników komunikat możemy odczytać na wyświetlaczu, ale są również urządzenia z wbudowaną drukarką. W zależności od warunków zasięg może obejmować nawet 300 mil. Wszystkie NAVTEX-y odbierają na częstotliwości 518 kHz komunikaty w języku angielskim. W bardziej zaawansowanych modelach możemy wybrać odbiór wiadomości  w języku lokalnym na 490 kHz. W każdym urządzeniu mamy możliwość wyboru kategorii komunikatów, jakie chcemy otrzymywać oraz stacji nadawczej. Kategorie komunikatów: A* – ostrzeżenia nawigacyjne B* – ostrzeżenia meteorologiczne – raporty lodowe D* – informacje SAR oraz ostrzeżenia o atakach pirackich – prognozy pogody – serwis pilotów – Loran-C – nawigacja satelitarna – inne elektroniczne pomoce nawigacyjne – działania wojskowe w UK – ostrzeżenia nawigacyjne oraz tygodniowe ruchy wież wiertniczych *Te funkcje nie mogą być wyłączone. Stacje nadawcze Mamy możliwość wyboru stacji z których chcemy otrzymywać komunikaty. Jeśli zaznaczymy wszystkie, otrzymywać będziemy komunikaty od każdego nadajnika w naszym zasięgu. Na mapie z prawej strony białymi literami zaznaczone są nadajniki nadające na częstotliwości 518kHz komunikaty w języku angielskim, kolor czerwony to stacje nadające na 490 kHz w języku lokalnym Przykładowy komunikat.

ZCZC JB23           011600 UTC NOV BALTIC SEA METEO WARNINGS GALE WARNING SOUTHEASTERN BALTIC:SE 14-18.NIGHT TOWARDS FRIDAY DECR CENTRAL AND NORTHERN BALTIC:SE 14-18,FRIDAY MORNING DECR NEAR GALE WARNING SKAGERRAK,KATTEGAT:FROM FRIDAY NOON SW 14 GULF OF RIGA:S-SE 14-17,FRIDAY MORNING DECR  GULF OF FINLAND:FROM EVENING SE-S 14 NNNN

EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) Jest to mała, wodoodporna, zasilana własną baterią pława służąca do wzywania pomocy. EPIRB uaktywnia się w momencie zalania wodą lub ręcznie. Przy pomocy nadajnika radiowego emituje identyfikator jednostki, swoją aktualną pozycję, datę i godzinę aktywacji, oraz emituje błyskające światło, pozwalając na odnalezienie przybliżonego miejsca katastrofy. Po włączeniu działa przez 48 godzin, cyklicznie nadając sygnał wzywania pomocy z aktualną pozycją. Obecnie najpopularniejszy jest model 406,025 MHz z GPS. Dzięki wbudowanemu odbiornikowi GPS, pozycja określana jest z dokładnością do 25m. Jeśli przypadkowo włączymy EPIRB, powinniśmy jak najszybciej powiadomić najbliższą stację SAR. Wolno nam go wyłączyć dopiero, kiedy dostaniemy na to zgodę. Nie wolno wyłączać bez potwierdzenia SAR (może to być odebrane jako zatonięcie jednostki razem z pławą EPIRB). Po zakupie EPIRB należy zarejestrować w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej oraz dopisać go do Ship Radio License w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Radiopławę powinniśmy regularnie testować, nie częściej jednak niż raz na miesiąc. Na obudowie pławy znajdziemy przycisk TEST oraz opis procedury. Test nie powoduje wysłania sygnału alarmowego, sprawdza on jedynie działanie wewnętrznych podzespołów urządzenia. Takie urządzenie będziesz mógł zobaczyć na kursie radiooperatora SRC w Poznaniu. SART (Search And Rescue Transponder) To małe urządzenie, które aktywowane jest przez promień radaru. Po aktywacji nadaje własne echo radarowe. Bateria wystarcza na 96 godzin czuwania i 8 godzin nadawania. Zasięg w przypadku statku to 5 mil, zaś samolot lecący na wysokości 1000m „zauważy” SART już z 30 mil. Pamiętajmy, aby w tratwie umieścić go najwyżej jak to możliwe. Przy przypadkowym uruchomieniu należy niezwłocznie powiadomić najbliższą stację SAR, gdyż echo mogło być przechwycone przez przepływający statek. Z początku na ekranie widoczny jest rząd kropek, które w miarę zbliżania się do transpondera zmieniają się w łuki, a następnie w okręgi. DISTRESSDISTRESS – z ang. – niebezpieczeństwo. Definicja DISTRESS została ustalona na konwencji SAR w 1979: Grave and Imminent Danger to a Person, Ship, Aircraft or Other Vehicle Requiring Immediate Assistance. Poważne i bezpośrednie zagrożenie dla osoby, statku, samolotu lub innego pojazdu, wymagające natychmiastowej pomocy. Komunikat Distress składa się z 3 części: –  DSC Distress Alert, –  Distress Call, –  Distress Message. DSC DISTRESS ALERT – aby go nadać naciskamy jeden raz czerwony guzik. Mamy wtedy możliwość wybrania z listy charakteru niebezpieczeństwa, w jakim się znajdujemy. Nie musimy tego robić, jeśli nie mamy na to czasu. Następnie naciskamy czerwony guzik i trzymamy go przez 5 sekund. W tym momencie wysłany zostaje zakodowany sygnał cyfrowy na kanale 70. Zawiera on takie informacje jak: – nasz MMSI, – pozycję (z dokładnością do ok. 1 mili) – czas – charakter niebezpieczeństwa (jeśli został wybrany). Wysyłanie distress alert będzie automatycznie powtarzane co 4 minuty, aż do momentu odebrania cyfrowego potwierdzenia odbioru lub do wyłączenia urządzenia. Potwierdzenie odbioru (DISTRESS ACKNOWLEDGMENT) może wykonać stacja SAR lub statek z radiostacją klasy A lub B. Jeśli nasze radio nie jest podłączone do GPS, przed wysłaniem Distress Alert, musimy wprowadzić jeszcze ręcznie pozycję i czas. Powinno się to robić co godzinę. DISTRESS CALL – wywołanie Distress. Posiada absolutny priorytet nad innymi transmisjami. Wszystkie stacje słyszące go powinny przerwać swoje rozmowy. Przykładowy Distress Call: Mayday, Mayday, Mayday This is Yacht Neptun, Neptun, Neptun, Call Sign, MMSI. Po nadaniu wywołania powinniśmy odczekać kilka sekund, aby osoby, które go usłyszały, miały czas na przygotowanie się do zapisywania komunikatu. DISTRESS MESSAGE – komunikat Distress. Powinien być nadawany WOLNO i WYRAŹNIE, aby służby ratownicze miały szansę wszystko zanotować. Mayday Neptun, Call Sign, MMSI Nasza pozycja (długość i szerokość geograficzna lub odległość i namiar w odniesieniu do jakiegoś obiektu) Charakter niebezpieczeństwa (pożar, toniemy, człowiek za burtą…) Wymagam natychmiastowej pomocy Ilość osób na pokładzie(od tego zależy rodzaj sprzętu, jakiego użyją służby ratownicze) Inne ważne informacje (czy macie tratwę, kamizelki lub czy ktoś jest ranny…) Over Przykładowa transmisja tuż po nadaniu DSC Distress Alert : Mayday, Mayday, Mayday This is Yacht Neptun, Neptun, Neptun, Call-sign 2GBH4, MMSI 235765435 Przerwa 15 sekund Mayday Neptun, Call-sign 2GBH4, MMSI 235765435 My position is   52° 31’N  002° 14’E We are sinking I require immediate assistance Five persons on board Abandoning to liferaft OverCISZA RADIOWA Stacja kontrolująca akcję ratunkową, jeśli uzna to za konieczne, ma prawo ustanowić cisze radiową. W tym celu nadaje komunikat zawierający zwrot SEELONCE MAYDAYMayday All Station, All Station, All Station This is Dover Coastguard, Dover Coastguard, Dover Coastguard Mayday Szrot SEELONCE MAYDAY Time 1000 UTC OutPRZERYWANIE CISZY RADIOWEJ Po zakończeniu akcji ratunkowej stacja kontrolująca powinna nadać do wszystkich stacji, że „normalna” łączność w eterze została przywrócona. Służy do tego komunikat zawierający słowa SEELONCE FEENEEMayday All Stations, All Stations, All Stations This is Dover Coastguard, Dover Coastguard, Dover Coastguard Mayday Szrot SEELONCE FEENEE Time 2000 UTC Out  SRC – URGENCY PROCEDURY URGENCY Urgency – z ang. pilność. Priorytet wiadomości URGENCY znajduje się poniżej wiadomości DISTRESS, ale powyżej wszystkich innych typów komunikatów. Nadajemy go w przypadku, gdy potrzebujemy pomocy, lecz nie jest zagrożone życie ludzkie, np. nabieramy wody, ale nie grozi nam zatonięcie czy mamy uszkodzony silnik, lecz jesteśmy daleko od brzegu. Komunikaty te posiadają prefix PAN PAN. W odróżnieniu od Distress, komunikaty Pan Pan posiadają adresata (np. Coastguard lub All Station). Pamiętajcie, że komunikat Pan Pan zawsze może zostać podniesiony do rangi Mayday. Przed nadaniem wiadomości głosowej wysyłamy za pomocą DSC URGENCY ALERT. Należy pamiętać o tym, iż w odróżnieniu od DISTRESS ALERT nie zostaje zawarta nasza pozycja. Musimy ją koniecznie podać w komunikacie głosowym. Po wysłaniu wywołania DSC i odczekaniu 15 sekund musimy nadać URGENCY CALL i MESSAGE. Tego typu komunikatu cyfrowego używamy przed wysłaniem MAYDAY RELAY. Urgency Call i Message: Pan Pan,  Pan Pan,  Pan Pan,  (3x Pan Pan) Adresat (powtórzony 3 razy) This is (nazwa naszej jednostki x3, MMSI) Nasza pozycja Powód nadania Oczekiwana pomoc Ilość osób na pokładzie Dodatkowe informacje OverPrzykład:

Pan Pan, Pan Pan, Pan Pan All Ships, All Ships, All Ships This is Yacht Szrot, Szrot, Szrot MMSI 234567432 My position is 52° 31’N  002° 14’E I have engine failure and require a tow Four persons on board Over   Pan Pan, Pan Pan, Pan Pan Wszystkie statki, wszystkie statki, wszystkie statki Tu jacht Szrot, Szrot, Szrot MMSI 234567432 Moja pozycja 52° 31’N  002° 14’E Mam awarię silnika i potrzebuję holu Cztery osoby na pokładzie Odbiór

INFORMACJE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA (SAFETY) Safety – z ang. bezpieczeństwo. Są to komunikaty zawierające informacje ważne dla bezpieczeństwa żeglugi, np. prognozy pogody czy ostrzeżenia nawigacyjne. Posiadają niższy priorytet niż wiadomości Distress i Urgency, ale wyższy niż rutynowe rozmowy. Zwykle najpierw nadawany jest DSC SAFETY ALERT, a następnie na kanale 16 SAFETY CALL. Pamiętajmy o tym, że treść komunikatu, czyli SAFETY MESSAGE, nadawana jest na kanale roboczym! Przykład Na kanale 16: Securite, Securite, Securite All Ships, All Ships, All Ships, This is Dover Coastguard, Dover Coastguard, Dover Coastguard For urgent navigational warning listen channel 67 Out  Następnie na kanale 67 Securite, Securite, Securite All Ships, All Ships, All Ships, This is Dover Coastguard, Dover Coastguard, Dover Coastguard Large drifting container reported in position 52° 31’N  002° 14’E Considered to be a danger to surface navigation Time 1600 UTC OutODBIERANIE WZYWANIA POMOCY Według przepisów międzynarodowych, każda jednostka ma obowiązek zaakceptowania wzywania pomocy i komunikat ten ma bezwzględny priorytet. Prawnie jesteście zobligowani do udzielenia wszelkiej pomocy jednostkom lub osobom w niebezpieczeństwie. Jako użytkownicy odbiorników klasy D nie możecie „zaakceptować” i wyłączyć sygnału DSC z jachtu wzywającego pomocy. Mogą to zrobić statki lub stacje ratownicze wyposażone w urządzenie klasy A lub B. Jeśli usłyszysz wzywanie pomocy: – zanotuj wszelkie informacje i powiadom kapitana – poczekaj na zgłoszenie stacji brzegowej. Jeśli ono nie nastąpi – nadaj sygnał MAYDAY RELAYMAYDAY RELAY Jest to przekazanie sygnału Mayday, jeśli statek w niebezpieczeństwie nie może sam go nadać. Kiedy wysyłamy komunikat Mayday Relay: – jednostka w niebezpieczeństwie nie jest w stanie samodzielnie nadać Mayday – zauważymy flary lub inne nie radiowe sposoby wzywania pomocy – jeśli tylko my słyszymy sygnał Mayday, a jednostka w niebezpieczeństwie nie otrzymała potwierdzenia odbioru. Aby wysłać MAYDAY RELAY przez DSC używamy URGENCY ALERT, a nie DISTRESS ALERT! Urgency alert nie zawiera pozycji, więc nie będzie pomylony z wezwaniem pomocy. Przełączy on wszystkie UKF-ki na kanał 16, aby można było nadać Mayday Relay Call i Message. Mayday Relay Call i Message Mayday Relay, Mayday Relay, Mayday Relay This is (nazwa naszej jednostki) Mayday (nazwa jednostki wzywającej pomocy)Pozycja (pozycja jednostki wzywającej pomocy) Charakter niebezpieczeństwa Oczekiwana pomoc Inne ważne informacje OverPrzykład:

Mayday Relay, Mayday Relay, Mayday Relay This is Yacht Tesla, Tesla, Tesla,MMSI 234564345 MAYDAY yacht Szrot MMSI 261526775 Their position is 52° 31’N  002° 14’E They are sinking They require immediate assistance They have five people on board They abandoning to liferaft Over   Mayday Relay, Mayday Relay, Mayday Relay Tu jacht Tesla, Tesla, Tesla, MMSI 234564345 MAYDAY jacht Szrot MMSI 261526775 Ich pozycja to 52° 31’N  002° 14’E Oni toną Potrzebują natychmiastowej pomocy Mają pięć osób na pokładzie Przechodzą do tratwy ratunkowej Odbiór

ALFABET FONETYCZNYNa zaliczeniu końcowym kursu wymagana jest znajomość alfabetu! Alfabet fonetyczny bardzo często wykorzystywany jest w komunikacji radiowej. Zgłaszając się do Coastguard czy kapitanatu portu, możecie zostać poproszeni o przeliterowanie nazwy waszej jednostki lub np. nazwiska kapitana.

A       Alpha B       Bravo C       Charlie D       Delta E        Echo F        Foxtrot G       Golf H       Hotel I         India J        Juliet K       Kilo L        Lima M      MikeN       November O       Oscar P       Papa Q       Quebec R       Romeo S        Sierra T        Tango U       Uniform V       Victor W      Whisky X       X-ray Y        Yankee Z        Zulu

PROCEDURE WORDS (PROWORDS )THIS IS – nadawany tuż przed naszą nazwą, odpowiednik polskiego „tu …”. OVER – używany jako zakończenie wypowiadanej sentencji i jednocześnie zaproszenie do odpowiedzi. OUT – zakończenie naszej transmisji. Po tym zwrocie nie oczekujemy odpowiedzi.  REQUEST RADIO CHECK – zapytanie o jakość transmisji. SAY AGAIN – prośba o powtórzenie informacji lub jej części. I SAY AGAIN – powtarzam to, co ostatnio powiedziałem. STATION CALLING – zwrotużywany w przypadku, gdy nie jesteśmy pewni kto nas wywołuje. READ BACK – „proszę powtórz wiadomość, którą właśnie nadałem”. WRONG – odpowiedź na wiadomość, która właśnie została powtórzona, lecz zawiera błąd. CORRECT – odpowiedź na wiadomość, która właśnie została powtórzona i jest poprawna. CORRECTION – jeśli w wypowiedzi popełniony został błąd, używamy tego zwrotu, po czym nadajemy poprawną treść wiadomości. RECIEVED – używamy, aby potwierdzić, że odebraliśmy i zrozumieliśmy wiadomość. I SPELL – „będę literował następne słowo lub grupę słów”. REPEAT – używamy, jeśli chcemy powtórzyć coś ważnego. (Ważny tekst- repeat –ważny tekst). STAND BY – oznacza‘proszę czekać’. Zwykle podawany jest również kanał, na którym mamy czekać. ZWROTY STOSOWANE W ŁĄCZNOŚCINa zaliczeniu końcowym kursu wymagana jest ich znajomość!

What is your name and call sign?Jaka jest twoja nazwa i sygnał wywoławczy?
Please spell your ship’s name.Proszę przeliteruj nazwę statku.
Change to channel… /Go to channel…Przejdź na kanał…
What is the name of the skipper?Jakie jest nazwisko kapitana?
How many persons on board?Ile osób jest na pokładzie?
What is your last/next port off call?Jaki jest twój ostatni/następny port?
What is your ETA?Jaki jest szacowany czas przybycia?
What is your position?Jaka jest twoja pozycja?
Stand by on channel…Czekajcie na kanale…
Standing by on channel…Utrzymuję nasłuch na kanale…
How do you read me?Jak mnie słyszycie?
I read you…Odbieram was…
     excellent     doskonale
     good     dobrze
     fair     nieźle
     poor     słabo
     bad     źle
I cannot read you.Nie słyszę was.
I require assistance.Potrzebuje pomocy.
I am aground in position…Jestem na mieliźnie na pozycji…
I am adrift near position…Dryfuję w pobliżu pozycji…
I have man overboard.Mam człowieka za burtą.
I have dangerous list.Mam niebezpieczny przechył.
I have serious leak.Mam poważny przeciek.
I have fire on board.Mam pożar na pokładzie.
I have problem with…Mam problem z…
I must abandon ship.Muszę opuścić statek.
I am ready to receive your message.Jestem gotowy do odbioru waszej wiadomości.
I am not ready to receive your message.Nie jestem gotowy do odbioru waszej wiadomości.
I am not under command.Nie odpowiadam za swoje ruchy.
No person injured.Nie ma rannych.
What assistance do you require?Jakiej pomocy potrzebujecie?
What is your present course and speed?Jaki jest twój obecny kurs i prędkość?
I require a tug.Potrzebuję holownika.
I require escort.Potrzebuję asysty.
I require immediate assistance.Potrzebuję natychmiastowej pomocy.
I require medical assistance.Potrzebuję pomocy medycznej.
I am capsized.Mój jacht jest wywrócony.
Are you damaged?Czy macie uszkodzenia?
What is your maximum draught?Jakie jest twoje maksymalne zanurzenie?
My draught is…Moje zanurzenie to…
What is the weather forecast for area…Jaka jest prognoza pogody dla obszaru…

SŁOWNICTWO ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ RADIA VHFOPIS PRZYCISKÓW 16/9 – szybkie przejście na kanały 16 i 9 WX – kanały pogodowe (tylko USA) SCAN – funkcja skanowania *MEM – dodawanie kanału do listy skanowanych DW – podwójny nasłuch (Dual Watch) H/L – moc nadawania (H – 25W, L – 1W) *NAV – wyświetlanie danych nawigacyjnych CALL – wywołania cyfrowe *MENU – wejście do menu ENT – enter (wybór funkcji z menu) CLR – clear (wyjście o poziom wyżej w menu) Funkcje z gwiazdką uruchamia się poprzez wciśnięcie i przytrzymanie przycisku przez 3 sekundy. CALL – wywołanie (otwiera ekran wywołań cyfrowych) Individual – wywołanie indywidualne Group – wywołanie grupowe All Ships – wywołanie do wszystkich statków POS Request – zapytanie o pozycję POS Send – wysłanie pozycji DSC Log – zapis odebranych wywołań DSC DSC Test – testowe wywołanie cyfrowe Exit – wyjście MENU – otwiera ekran ustawień radia i wywołań cyfrowych    Radio Setup – ustawienia radia Dimmer – jasność wyświetlacza Contrast – kontrast wyświetlacza DSC Setup – ustawienia związane z wywołaniami cyfrowymi INDIV DIR – katalog numerów indywidualnych Group DIR – katalog numerów grupowych Add – dodaj Edit – edytuj Delete – usuń POS Input – ręczne wprowadzanie pozycji DISTRESS – niebezpieczeństwo Undesignate – nieokreślone Fire – pożar Flooding – zalewanie Collision – kolizja Grounding – wejście na mieliznę Capsizing – wywrotka lub niebezpieczeństwo wywrotki Sinking – tonięcie Adrift – dryfowanie Abandoning – opuszczanie statku Piracy – atak piratów Mob – człowiek za burtą (Man OverBoard) Zapisz się już dziś na najlepsze szkolenia z obsługi radia morskiego, kursy SRC RYA w Poznaniu w RYA Training Centre KLIPER.