REJSY
s/y Zawisza Czarny
08 ZAW / 10 - 20.08.2014 / Bergen - Fiordy - Szetlandy - Edynburg

Cena: 2450 PLN
Cena zawiera: miejsce na statku, pełne wyżywienie, opłaty portowe, wodę pitną, paliwo do silnika głównego i agregatów, wynagrodzenie załogi zawodowej, ubezpieczenie NNW i KL za granicą.
Cena nie zawiera: dojazdu i powrotu (liczne loty tanich linii, łatwa możliwość nabycia biletu w jedną stronę za cenę ok. 300 PLN), sprzątania po rejsie. 
Płatność: zaliczka 20% ceny rejsu w ciągu 7 dni od rezerwacji. Pozostała kwota w 2 ratach płatnych na 2 miesiące i na miesiąc przed rozpoczęciem rejsu.

 

Wymagania wstępne
Uczestnikiem rejsu mogą być osoby pełnoletnie. Nie jest wymagane żadne wcześniejsze doświadczenie na jachtach. Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć w rejsie pod opieką opiekunów prawnych lub za ich zgodą. Minimalny wiek uczestnika - ukończone 16 lat.

 

Rozpoczęcie i zakończenie
Rejs rozpoczyna sie w poniedziałek 10 sierpnia o 12:00 w Bergen. Zakończenie 20 sierpnia o 12:00 w Edynburgu. 

 

Przebieg rejsu
Po zaokrętowaniu uczestnicy zostaną podzieleni na 4 wachty. Trzy z nich w trakcie doby prowadzą statek, natomiast czwarta pełni dyżur jako wachta kambuzowo/gospodarcza. Każdy z uczestników ma szansę aktywnie uczestniczyć w prowadzeniu nawigacji i sterowaniu. Będzie też szansa, jak to na żaglowcu szkolnym, do pogłębienia swojej wiedzy żeglarskiej. 

 

Organizator:
Centrum Wychowania Morskiego ZHP

 

Kapitan: Tomasz Kosiewicz

Tomasz Kosiewicz

Uprawnienia:

  • Kapitan Jachtowy PZŻ
  • Yachtmaster Offshore RYA,
  • Master of Yachts 200GT Offshore MCA,
  • Kapitan Motorowodny PZMWiNW,
  • kurs radarowy z ARPA,
  • kurs STCW 95 (indywidualne techniki ratownicze, przeciwpożarowy, medyczny, bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna),
  • SRC RYA, LRC UKE,
  • Cruising Instructor RYA,
  • Instruktor Żeglarstwa PZŻ,
  • SRC Assessor RYA,
  • Emergency First Response Certificate (certyfikat pierwszej pomocy).

Bergen - Fiordy - Szetlandy - Edynburg

 Normańska Burza
Za dzień, w którym nad Europą rozszalała się "normańska burza" przyjmuje się 8 czerwca 793 r. Wtedy wojownicy ze Skandynawii złupili klasztor na angielskiej wyspie Lindisfarne i zabili większość mnichów. Nie zachowało się żadne historyczne świadectwo wskazujące na to, kto dowodził tym rajdem. Twórcy "Wikingów" nie mają wątpliwości - był to Ragnar Lothbrok. Chcemy popłynąć tamtymi trasami - gdzieś pomiędzy dzisiejszą Norwegią a Szkocją. Przez chwilę poczuć te same fale, ten sam wiatr i te same emocje, które czuli nieustraszeni wojownicy na swoich drakkarach.

Zapraszamy na niezwykły, pełen przygód, ciekawych miejsc i wyzwań - rejs szlakiem Ragnara Lothbroka.

 

Bergen
Często nazywany bramą do fiordów. Usytuowany pomiędzy jednym z najdłuższych fiordów Sognefjord na północy i jednym z najpiękniejszych Hardangerfjord na południu. Samo Bergen też dostarcza mnóstwa atrakcji. Najciekawsze z nich to: Bryggen, kolejka linowa Fløibanen, targ rybny, Muzeum Edwarda Griega w Troldhaugen i drewniany kościół Fantoft.

Lerwick
Główne miasto Szetlandów. Zamieszkuje je 7500 mieszkańców, co stanowi ok. 1/3 populacji wysp. Nazwa wywodzi się z języka norn, którym posługiwano się na Szetlandach jeszcze w XIX wieku i oznacza Zatokę Gliny. Lerwick jest najbardziej na północ wysuniętym miastem Wysp Brytyjskich, choć najdalszym zamieszkałym miejscem archipelagu jest niewielka wioska Skaw na szetlandzkiej wyspie Unst, położona ok. 100 km na północ od Lerwick. Lerwick jest również najważniejszym portem Szetlandów. Przybywają tu statki handlowe oraz rybackie, a także promy z Kirkwall(Orkady), Aberdeen, Fair Isle, Thorshavn (Wyspy Owcze), Bergen i Seyðisfjörður. Wyspy w dużej mierze utrzymują się z handlu ropą naftową.

Edynburg
Od 1437 stolica Szkocji i siedziba szkockiego parlamentu, którego obrady wznowiono w 1999 po przerwie trwającej od zjednoczenia z Anglią 1707. Od 1583 miasto uniwersyteckie. Miasto słynie z licznych dorocznych imprez i festiwali, z których najsłynniejszymi są Edinburgh International Festival, Fringe (festiwale teatralne) oraz Military Tattoo (występy orkiestr wojskowych), odbywające się w sierpniu. Miasto bierze swoje początki od twierdzy obronnej założonej na wzgórzu zamkowym przez Edwina, króla Nortumbrii. Pierwszą twierdzę nazywano w języku brytyjskim Din Eidyn, co oznacza "Twierdzę Edwina". Nazwę tę przekształcono w języku angielskim na dzisiejszą Edinburgh. W 1. poł. IX wieku Edynburg wraz z całą Nortumbrią został podbity przez duńskich wikingów i włączony do obszaru prawa duńskiego. Po pokonaniu Duńczyków przez Edwarda Starszego w 910 miasto zostało przejęte przez Szkotów. Dziś oprócz licznych zabytków kultury materialnej (stare miasto, kocioły, zamek i wieże), możemy też oglądać jacht jej królewskiej mości RYB Britannia. Warto!

s/y Zawisza Czarny

s/y ZAWISZA CZARNY

Typ: szkuner sztakslowy Va Marie
Pow. żagli: 625 m2 
Zanurzenie: 4,5 m 
Dł. max: 42,7 m 
Załoga: 46 osób

 

Zawisza Czarny (czasem popularnie zwany Zawiasem) to stalowy, trzymasztowy szkuner z ożaglowaniem typu Va Marie. Żaglowiec został zbudowany w 1961 roku na bazie kadłuba statku rybackiego (lugrotrawlera) Cietrzew, zwodowanego w 1952 r. w Stoczni Północnej w Gdańsku.

 

Silnik: 390 KM, Diesel, rok produkcji 1942 - legenda głosi, że pochodzi z niemieckiego okrętu podwodnego U-Boot. Fachowcy się sprzeczają czy to prawda, niemniej 'Zawiasowy' dieselgrot jest już legendą. 

 

Poza załogą stałą na pokładzie jest miejsce dla 32 osób (4 oficerów, 4 starszych wachty i 28 załogantów). Oficerowie i starsi wachty śpią w osobnych kabinach, załoga w kubryku. Wszystkie pomieszczenia na statku są ogrzewane, wszędzie także znajdują sie gniazdka 230V. Gorąca woda pod prysznicem dostępna jest przez cały rejs. Posiłki przygotowywane są przez zawodowego kuka z pomocą wachty gospodarczej. 

W ciągu ostatniego roku na Zawiszy wyremontowana została mesa, pojawiła sie klimatyzacja i dodatkowe ogrzewanie w kubryku oraz wymieniony został radar.