REJSY
s/y Zawisza Czarny
07 ZAW / 1 - 10.08.2015 / Oslo Sandefjord - Stavanger - Fiodry - Bergen (Rejs młodzieżowy)

Cena: 1950 PLN
Cena zawiera: miejsce na statku, pełne wyżywienie, opłaty portowe, wodę pitną, paliwo do silnika głównego i agregatów, wynagrodzenie załogi zawodowej, ubezpieczenie.
Cena nie zawiera: dojazdu i powrotu, sprzątania po rejsie. 
Płatność: zaliczka 50% ceny rejsu w ciągu 7 dni od rezerwacji. Pozostała kwota na 4 tygodnie przed rozpoczęciem rejsu.

 

Rejs morski przeznaczony wyłącznie dla młodzieży
Taka formuła umożliwia uczestnikom spędzanie czasu w gronie rówieśniczym, uczestniczenie w aktywnościach odpowiednich dla wieku, a zarazem zapewnienie odpowiedniej opieki ze strony przygotowanych do pracy z młodzieżą instruktorów

Adresatami naszego rejsu są chłopcy i dziewczęta w wieku lat 15 – 19 
Nie jest wymagana żadna wiedza czy doświadczenie żeglarskie. W naszej załodze jest miejsce zarówno dla „starych wyg” żeglarskich, jak i dla całkowitych nowicjuszy. Program jest zbudowany w taki sposób, żeby każdy mógł znaleźć swoje miejsce w załodze i odpowiednio przygotować do służby na pokładzie. Wskazane jest, żeby uczestnicy rejsu charakteryzowali się dobrym stanem zdrowia i sprawnością ogólną.

 

Rozpoczęcie i zakończenie
Rejs rozpoczyna sie w sobotę 1 sierpnia o 17:00 w Oslo Sandefjord. Zakończenie 10 sierpnia o 09:00 w Bergen. Do Oslo można dolecieć za ok 300 PLN (wizzair), powrót z Bergen to również koszt ok. 300 PLN. 

 

Przebieg rejsu
Po zaokrętowaniu uczestnicy zostaną podzieleni na 4 wachty. Trzy z nich w trakcie doby prowadzą statek, natomiast czwarta pełni dyżur jako wachta kambuzowo/gospodarcza. Każdy z uczestników ma szansę aktywnie uczestniczyć w prowadzeniu nawigacji i sterowaniu. Będzie też szansa, jak to na żaglowcu szkolnym, do pogłębienia swojej wiedzy żeglarskiej. 

 

Organizator:

Centrum Wychowania Morskiego ZHP

 

Kapitan: Tomasz Kosiewicz

Tomasz Kosiewicz

Uprawnienia:

  • Kapitan Jachtowy PZŻ
  • Yachtmaster Offshore RYA,
  • Master of Yachts 200GT Offshore MCA,
  • Kapitan Motorowodny PZMWiNW,
  • kurs radarowy z ARPA,
  • kurs STCW 95 (indywidualne techniki ratownicze, przeciwpożarowy, medyczny, bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna),
  • SRC RYA, LRC UKE,
  • Cruising Instructor RYA,
  • Instruktor Żeglarstwa PZŻ,
  • SRC Assessor RYA,
  • Emergency First Response Certificate (certyfikat pierwszej pomocy).

Oslo Sandefjord - Stavanger - Fiodry Norwegii - Bergen

Początek
Spotkamy się w Sandefjord. To malowniczy port niedaleko lotniska Oslo - Sandefjord, gdzie lataja tanie linie. Uczestnicy zostaną zamustrowani na statek, podzieleni na wachty, przydzielone zostaną koje, szelki bezpieczeństwa i pasy ratunkowe. Następnie, pod opieką oficerów wachtowych zacznie się szkolenie stanowiskowe. Poznamy statek, żagle, liny... I tak do kolacji. Kolację zjemy "na równym" czyli w porcie, bez fali. Po kolacji kapitan ogłosi zbiórkę załogi na rufie, zapozna nas z prognozą i planami na noc. Prawdopodobnie, zaraz potem ogłosi alarm manewrowy i oddamy cumy...

W morzu
W morzu na zmianę śpimy, pełnimy wachty i odpoczywamy. Codziennie jedna wachta ma służbę kambuzową. Ta wachta przygotowuje, pod okiem Krzyśka - naszego kuka - posiłki. Nakrywa do stołu (w kubryku - dla załogi szkolnej i w mesie - dla załogi stałej), a potem myje naczynia. Utrzymuje też czystość w kambuzie - czyli statkowej kuchni.

Pozostałe wachty pełnią na zmianę służbę nawigacyjną. Zmieniamy się co 4 godziny. W czasie służby nawigacyjnej każdy z nas będzie prowadził obserwację, sterował statkiem, nanosił pozycję na mapę, obserwował radar, odbierał komunikaty meteo. Jak to robić nauczą nas nasi oficerowie i starsi wachty. Po wachcie będzie chwila czasu wolnego. Ale ten czas wykorzysta oficer do nauki obsługi mapy, prowadzenia nawigacji, objaśni nam przepisy drogi morskiej, opowie o tym, jakie światła możemy spotkać w czasie rejsu. W nocy nie wyśpimy się. Co 4 godziny służba nawigacyjna. Wypatrywanie świateł, wpatrywanie się w radar, trzymanie kursu na sterze. Wieczorami będziemy się spotkać w kubryku - czyli w miejscu gdzie śpimy, jemy posiłki, odpoczywamy. Ktoś wyjmie gitarę, może chief opowie skąd sie wzięły trzy paski na kołnierzu munduru marynarza...
W każdej chwili może okazać się, że jesteśmy potrzebni. Może nie my, a nasze ręce. Pewnie nie raz i nie dwa zdarzy się, że zadzwonią na alarm do żagli. W dzień czy w nocy trzeba będzie porzucić swoje zajęcia i wyjśc na pokład, by postawić albo zrzucić żagle.

A potem...
Wreszcie ktoś powie, że widać wejście do portu. Ciekawi portu wyjdziemy na pokład, by przygotować cumy i rzutki. Po zacumowaniu oddamy się uciechom portowym. Zwiedzimy miasto, pozaglądamy do sklepów. Ale oprócz portów, będziemy podziwiać dume Norwegii. Fiordy. Na pewno uda się wpłynąc do najpięknieszych z nich i podziwiać je od strony wody. Choc możliwe, ze kapitan zarządzi desant ze statku na ląd, by wejść na co piękniejsze miejsca i spojrzeć na Zawisze z góry.

Na koniec
Zawitamy do Bergen. Będziemy zdziwieni, że to tak szybko się skończyło. Może niewyspani, z rozregulowanym, przez te wachty, zegarem biologicznym. Rano podniesiemy Banderę. Kapitan wyda opinie z rejsu, zrobimy wspólne zdjęcie i... przyrzekniemy sobie, że wrócimy :)


s/y Zawisza Czarny

s/y ZAWISZA CZARNY

Typ: szkuner sztakslowy Va Marie
Pow. żagli: 625 m2 
Zanurzenie: 4,5 m 
Dł. max: 42,7 m 
Załoga: 46 osób

 

Zawisza Czarny (czasem popularnie zwany Zawiasem) to stalowy, trzymasztowy szkuner z ożaglowaniem typu Va Marie. Żaglowiec został zbudowany w 1961 roku na bazie kadłuba statku rybackiego (lugrotrawlera) Cietrzew, zwodowanego w 1952 r. w Stoczni Północnej w Gdańsku.

 

Silnik: 390 KM, Diesel, rok produkcji 1942 - legenda głosi, że pochodzi z niemieckiego okrętu podwodnego U-Boot. Fachowcy się sprzeczają czy to prawda, niemniej 'Zawiasowy' dieselgrot jest już legendą. 

 

Poza załogą stałą na pokładzie jest miejsce dla 32 osób (4 oficerów, 4 starszych wachty i 28 załogantów). Oficerowie i starsi wachty śpią w osobnych kabinach, załoga w kubryku. Wszystkie pomieszczenia na statku są ogrzewane, wszędzie także znajdują sie gniazdka 230V. Gorąca woda pod prysznicem dostępna jest przez cały rejs. Posiłki przygotowywane są przez zawodowego kuka z pomocą wachty gospodarczej. 

W ciągu ostatniego roku na Zawiszy wyremontowana została mesa, pojawiła sie klimatyzacja i dodatkowe ogrzewanie w kubryku oraz wymieniony został radar.